Fraktkostnad
Kostnad och alternativ för frakt av köp från Emhome.se styrs av volymen på de köpta varorna. Vid köp i någon av Em home´s butiker kan ibland lokala avvikelser förekomma.
- Paket (mindre försändelse) DHL servicepoint/upphämtningsställe: 99kr.
- Hemleverans till tomtgräns/port med LGT: 595kr.
- Leverans till Em home-butik inom Sverige för upphämtning (butiksombud) – kostnadsfritt.
Leveranssätt
När du gör en beställning på Emhome.se erbjuds du olika leveranssätt:
- paket till utlämningsställe
- hemleverans
- uthämtning i butik.
När du handlar i någon av våra Em home butiker kan du välja mellan hemleverans med eller utan inbärning och även monteringshjälp eller att hämta din vara i butik. De flesta butiker har även släpkärror som du kan få låna kostnadsfritt, om du har egen bil. Vid köp från butik gäller i vissa fall lokala villkor.
Leveranstid
Leveranstiden beror på vilken typ av produkt du köpt men våra mest populära varor finns ofta på lager i butikerna och kan då levereras ut inom 1-7 arbetsdagar. Ev transporttid tillkommer.
Om en vara inte finns i lager vid beställningstillfället kommer vi meddela dig via e-mail, ett leveranstidsbesked, så snart vi erhållit information om förväntad leveranstid från vår leverantör.
Du får alltid ett preliminärt leveransbesked när du gjort din beställning. När din vara är producerad får du avisering om leverans.
Avisering och leverans
Om du i samband med din beställning valt tillvalstjänsten hemleverans eller hemleverans med inbärning förutsätter detta transport till landfast destination och att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och också att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande). Trafikverkets färjor anses som farbar väg.
Inkommen adressändring till adress inom samma stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 250 kr.
Inkommen adressändring till annan stad på leveranser som lämnat lager beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 450 kr.
Vi aviserar dig via e-mail när din beställning är redo för utleverans från vårt lager.
Om du handlat i någon av våra butiker tar personalen hand om avisering och leverans enligt överenskommelse med dig.
Beroende på vilket leveranssätt du har valt i kassan kommer den efterföljande aviseringen se ut enligt nedan:
Paket till utlämningsställe (DHL).
Om dina varor ska levereras till utlämningsställe sker det med DHL. Leveransen går till DHL:s utlämningsställe som ligger närmast den adress du angivit i kassan. Så snart din leverans mottagits av ombudet kommer ett SMS skickas till dig med information om vart och när du ska hämta din beställning. Du får också ett aviserings-ID i ditt SMS som anges vid uthämtningen. Du måste också uppvisa giltig legitimation. Bud visar bådas legitimation. Beställningen måste hämtas inom 14 dagar från det att meddelandet skickades ut till dig. I annat fall skickas beställningen tillbaka till centrallagret och vi kommer debitera dig en returfrakt inkl administrationsavgift. F.n 250 kr.
Hemleverans
Hemleveransen utförs av våra egna bilar och personal eller med LGT eller någon av deras samarbetspartners.
Vi aviserar er via e-mail när din beställning är redo för utleverans från lager. Om vi skickar med hjälp av LGT kontaktar LGT er via sms eller telefon när godset ankommit till deras terminal för bokning av utleverans. Ni får förslag på leveransdag samt tidsfönster. Avisering till mottagaren sker sedan 30 minuter före leverans. 1 leveransförsök enl överenskommen tid ingår i beställningen.
Hemleverans med inbärning - tyvärr inte bokningsbart på Emhome.se för närvarande
Istället hänvisar vi till den butik som ombesörjer din order. Du kan genom dem beställa extra lokal tjänst för inbärningen.
Platsen dit varan ska bäras är åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder till följd av inbärningen. Varan bärs i de flesta fall in i emballerat skick. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga. Kontrollera att ev hiss, trapphus och dörrar är rymliga nog för att klara av inbärningen. Chaufförerna har ingen möjlighet att demontera någon möbel för att kunna leverera till angiven plats, inte heller hänga av dörrar el liknande. Om vägen till anvisad plats inte skulle vara åtkomlig ställs varan av på närmast plats.
Vid köp i någon av våra Em home-butiker sker oftast hemleverans med butikens egen personal och bil. De har också möjlighet att erbjuda montering och bortforsling av emballage. Lokala villkor och priser förekommer.
Hämta i Em home-butik/Butiksombud
Du är alltid välkommen att hämta dina varor i en Em home-butik. Vi erbjuder lån av en släpkärra hos de flesta av våra butiker, om du har egen bil. Kontakta aktuell Em home-butik för att boka släpkärra. Du hittar kontaktuppgifter till våra butiker här.
Så snart din leverans är redo i butiken kommer ett mail skickas till dig med information om vart och när du kan hämta din beställning. Vi hämtning av order skall orderns referensnr samt giltig legitimation uppvisas. Bud visar bådas legitimation.
Beställningen hämtas inom 14 dagar. I annat fall annulleras ordern och vi kommer debitera dig en returavgift samt expeditions-/hanteringsavgift.
Transportskador
Vid mottagande av leverans skall samtliga emballage synas noggrant av mottagaren och ev avvikelser (emballageskador, godsskador, saknat kolli) anmälas, noteras och signeras direkt på den del av fraktsedeln/handling som chauffören behåller. Detsamma gäller vid hämtning av gods hos servicepoint/postombud eller Em home-butik. Denna notering är en förutsättning för att en fraktskadeanmälan skall kunna hanteras och ev godkännas. Skadeanmälan skall därefter omgående (senast inom 4 dagar) göras av kund till butiken eller till vår kundtjänst via e-mail kundservice@emhome.se. Om skada upptäcks vid avemballering skall även detta anmälas inom 4 dagar från mottagandet. Vi kommer att efterfråga digitalt foto på både transportemballage, orginalemballage och skadan. Varan får inte förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att ytter-/ och originalemballaget måste sparas för ev. besiktning.
Icke uthämtade varor eller utebliven leverans.
Om du inte hämtat din beställning hos utlämningsställe eller butiksombud får du påminnelse via mail.
I de fall du inte hämtat ut ditt paket hos servicepoint/postombud inom 14 dagar, varit anträffbar på överenskommen tid och plats vid bokad hemleverans eller inte hämtat ut den i butik inom 14 dagar förbehåller vi oss rätten att debitera dig en avgift motsvarande kostnaden för returfrakt samt returadministration. F.n 250 kr vid returfrakt från servicepoint/postombud och i övriga fall den verkliga fraktkostnaden samt expeditions-/ hanteringsavgift.
Internationella leveranser
Din order via Emhome.se kan endast levereras inom Sverige. Ta kontakt med kundservice via e-mail kundservice@emhome.se om du har frågor gällande leverans utomlands.
Montering
Om du önskar hjälp med montering kan vi erbjuda den tjänsten utförd både i butik eller på plats i ditt hem. Priset varierar beroende på vilket typ av hjälp du behöver. Vänligen kontakta din närmaste butik för att beställa montering eftersom det för närvarande inte finns tillgängligt på Emhome.se. Du hittar kontaktuppgifter till våra butiker här.
Har du frågor kring frakter och leveranser vänligen kontakta oss via e-mail kundservice@emhome.se